Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Konopielka - streszczenie - strona 6

e.

Gospodarzowi nie do końca podoba się nowy sposób jedzenia – każdy osobno, nowe potrawy, jedzenie sztućcami. Nie spodobało mu się do tego stopnia, że po kilku łykach zupy polecił żonie zlać wszystko z powrotem do jednej wielkiej miski, dodać kartofli i dopiero wtedy mógł spokojnie zjeść. Kaziuk zabronił synowi chodzić do szkoły. Stwierdził nawet, że skoro nauczycielka chce wprowadzać takie zmiany w ich życie, to lepiej żeby się wyprowadziła.

Nauczycielka zwołała kolejne zebranie, na którym powiadomiła wieś o rozpoczęciu prac melioracyjnych. Kaziuk dowiaduje się tego wszystkiego od Domina, bowiem sam nie poszedł na spotkanie. Po tym zebraniu w szkole przestały pojawiać się dzieci. Nic nie dały prośby młodej kobiety. Rodzice zabronili dzieciom uczęszczać na lekcje.

W kolejnym ustępie narrator opowiada o zwyczajach związanych z nadejściem postu i Wielkanocy. W Wielkim Tygodniu pojawiają się we wsi kolejni żebracy. Zamieszkują u Grzegorychy, u której od dawna mieszka już dziad nazwany Grzegorem trzecim. Po Wielkanocy ci dwoje mają wziąć ślub. W Wielki Piątek Szymon Kuśtyk ruszył przez Taplary, by zebrać ofiarę na Mszę św.

Chłopi nie rozumiejąc łaciny, wyobrażają sobie, że w pieśniach śpiewanych przez księdza jest mowa o nich samych. Słowa łacińskie przypominają wyrazy określające poszczególnych mężczyzn (Dominus – Domin, Wobiskum – o Kaziuku mówiło się, że mógłby zostać biskupem, Seculase – Kulas to stryj Szymona, itd.). Kaziuk z Szymonem dochodzą do wniosku, że niektórzy są naznaczeni przez Boga, i aby odczynić urok trzeba złożyć Mu ofiarę. W Wielki Piątek chłopi śpiewają „Konopielkę”. Chłopi podejrzewają, że trójka niespodziewanych gości Grzegorychy to święty Piotr, Pan Jezus i Matka Boska. Nauczycielka, która wróciła po świętach do Taplarów, nie chciała uwierzyć, że żebracy